Громадські слухання у Єланецькій ЗОШ І-ІІІ ступенів та Єланецькому професійному аграрному ліцеї
21.05.2018 р. у Єланецькій ЗОШ І-ІІІ ступенів та Єланецькому професійному аграрному ліцеї відбулися громадські слухання по питанню об’єднання селища та сіл в одну ОТГ.
На розсуд громади було винесено питання: чи згодна громада Єланецької селищної ради запросити до об’єднання всі села нашого району та створити одну об’єднану територіальну громаду.
Баденко Л.В., яка повідомила про свою ініціативу щодо добровільного об’єднання сіл району у Єланецьку об’єднану територіальну громаду з центром у селищі Єланець. Урядом 1 квітня 2014 року була схвалена Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні та затверджено План заходів з її реалізації.
Відповідно до цього Плану було внесено зміни до Бюджетного та Податкового кодексів України. Так, зміни до Бюджетного кодексу фактично є основою для стимулювання громад до об’єднання. А саме, бюджети об’єднаних громад переходять на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом.
Парламентом ухвалено Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», а Урядом для забезпечення його реалізації затверджено Методику формування спроможних територіальних громад. Саме ці акти визначають, яким чином має відбуватись об’єднання громад для того щоб вони стали спроможними.
Спроможною територіальною громадою є така громада, в якій місцеві джерела наповнення бюджету, інфраструктурні та кадрові ресурси є достатніми для вирішення питань місцевого значення в інтересах жителів громади.
Метою реформи місцевого самоврядування є, передусім, забезпечення його спроможності самостійно, за рахунок власних ресурсів, вирішувати питання місцевого значення.
Головна рушійна сила – фінансова децентралізація. Якщо громада розумітиме, що вона має повноваження і фінансову підтримку на виконання цих повноважень, то вона буде розвиватись. Перш за все мова йде про зарахування до об’єднаних громад 60% податку на доходи громадян (раніше в нас було 25%, а в 2015 році цей податок зарахували до районного бюджету). Отже, є фінансова мотивація та логіка для об’єднання.
Також з додаткових ресурсів в ході реформи об’єднана громада отримає власний земельний податок. При цьому до юрисдикції ради, у разі об’єднання, передаються всі землі відповідної громади, в тому числі й за межами населених пунктів.
Однак, навіть наділення цими ресурсами переважної більшості наявних дрібних територіальних громад їхньої спроможності не забезпечить. Надмірна частина коштів у таких громадах і далі витрачатиметься на утримання управлінського апарату, а для реалізації серйозних проектів місцевого розвитку коштів не вистачатиме.
При цьому, за кошти платників податків утримуватиметься одна рада, один голова, один виконком, а не декілька – що збереже кошти для реальних справ. З більшої території до місцевого бюджету можна зібрати значно більші податкові обсяги. Громада зможе більше отримувати доходи і відповідно більше розпоряджатися видатками. Зв’язок між односельцями здійснюватимуть старости та депутати і вирішуватимуть різні проблеми його жителів у раді та виконкомі.
Отже, об’єднана громада одержує додаткові фінансові та майнові ресурси. Основні з них:
- 60% ПДФО (зараз 0) на власні повноваження;
- Право розпоряджатися землями на території об’єднаної громади (поза межами населеного пункту в т.ч.);
- Державні субвенції (медична, освітня);
- Держава здійснюватиме фінансову підтримку шляхом надання коштів на формування інфраструктури згідно з планом соціально-економічного розвитку територіальної громади. Загальний обсяг фінансової підтримки ділитиметься між бюджетами об’єднаних громад пропорційно до їхньої площі та кількості сільського населення.
В спроможних територіальних громадах органи місцевого самоврядування мають забезпечити надання всіх необхідних громадянам публічних послуг. Для цього необхідні приміщення для розміщення відповідних служб. У разі об’єднання, повноваження у сфері освіти, охорони здоров’я, соціального захисту тощо здійснюватимуть ОМС об’єднаних громад, а не місцеві державні адміністрації. Любов Баденко після свого виступу закликала присутніх не бути байдужими та прийняти виважене рішення щодо подальшої долі нашого селища, сіл, а відповідно кожного з нас.
Загалом, у зборах взяли участь 30 членів колективу Єланецької ЗОШ І-ІІІ ступенів та 37 членів колективу Єланецького ПАЛ, які одноголосно підтримали ініціативу селищного голови про об’єднання селища та сіл Єланецького району в одну громаду.